Vijfentwintig jaar geleden zat hij alleen op een zolderkamer aan de Maliebaan. Met een aantal trouwe opdrachtgevers, een tweedehands pc en een berg ambitie. Dat was het begin van Hofstede Advies. Vandaag kijkt oprichter Hans terug op een kwart eeuw vol groei, kennis en mensen die het verschil maken.
“Het begon allemaal met bodemonderzoek,” vertelt hij. “Daar kwam op een dag een asbestkast bij kijken; letterlijk. Niemand wist wat ermee moest gebeuren. Dus doken we erin. Dat is eigenlijk hoe onze asbestexpertse is ontstaan. Gewoon doen, leren en doorpakken.”
Die nieuwsgierige, doortastende houding is Hofstede altijd blijven kenmerken. Wat begon als één man met een geohydrologische achtergrond groeide uit tot een betrokken team dat professioneel vastgoed onderzoekt, adviseert en ontzorgt.
“We zijn nooit groot geworden in aantallen,” zegt Hans. “Maar wél in naam en reputatie. Met een klein team hebben we een plek veroverd in vastgoedland. Klanten weten ons te vinden, ook na een omweg. Dat is waar ik het meest trots op ben.”
Het eerste jaar had al meteen vaart. Vanuit zijn zolderkamer werkte Hans voor opdrachtgevers als Douwe Egberts, Stork en FGH Bank. Een vliegende start. “Na een half jaar huurde ik een pand in Bilthoven, met acht kamers. Eerst zat ik daar alleen, maar al snel kwamen de eerste medewerkers. Toen begon het als vanzelf te lopen.”
De opdrachten werden groter en complexer. Zo liet Redevco, als vastgoedbedrijf het zusje van C&A, Hofstede het volledige bodemdossier doen. En bij een architectenbureau dook toen die beroemde kast met asbestrapporten op; de aanleiding voor een compleet nieuwe tak binnen het bedrijf. “We hadden er geen verstand van, maar men wilde dat wij het zouden oppakken. En dat past bij ons: gewoon erin duiken en het beter willen doen dan de rest.”
Ook de grote vastgoedportefeuilles die in die tijd in de verkoop gingen, hebben Hofstede gevormd. “Soms ging het om duizenden woningen. Met Troostwijk (nu JLL) maakten we het vastgoed verkoopklaar, met bodem- en asbestonderzoek. Dat waren intensieve trajecten. Ook bij de verkoop van het vastgoed van Rodamco zijn we jarenlang nauw betrokken geweest. We doken letterlijk in vrachtwagens vol archieven om alles te ordenen. Dat waren mooie tijden.”
Hofstede onderscheidt zich al 25 jaar door integriteit, betrokkenheid en deskundigheid. Niet het onderzoek zelf staat centraal, maar de zekerheid die het oplevert. “We verkopen geen rapporten,” zegt Hans. “We verkopen zekerheid. Een klant moet voelen dat hij veilig zit, dat we alles hebben uitgezocht wat relevant is; ook als hij die vraag zelf nog niet gesteld had.”
Die ‘vraag achter de vraag’ is typisch Hofstede. Het team kijkt verder dan het standaardproces. “We doen het nooit zomaar. We denken vooruit, in het belang van de klant. Soms begint een onderzoek met een simpele bodemvraag, maar blijkt een historische analyse al voldoende. Of juist andersom. En ja, dat betekent dat we bijvoorbeeld geregeld zitten te grasduinen in notariële aktes om de juiste context te vinden. Dat is het mooiste wat er is.”
Collegialiteit vormt de stille kracht van Hofstede. “We zijn klein, maar kunnen alles aan. Ik ben dankbaar voor de mensen die hier werken; de inzet, de toewijding. Collega’s die op kerstavond nog rapporten afronden. Dat typeert ons en dat zegt genoeg,” glimlacht Hans. “Onze mensen maken het verschil.”
Wat begon met een zolderkamer eindigde niet bij groei in meters. “Het doel was nooit om groot te worden, maar goed. En dat is gelukt. Dankzij de mensen, en dankzij de klanten die ons al die jaren trouw bleven.”
Of zoals Hans lachend samenvat: “We lopen niet naast onze schoenen, maar we zouden er best reden toe hebben.”